Allmänna uppdragsvillkor per 2020-02-24

1. UPPDRAGET OCH DESS UTFÖRANDE

Advokatfirman Stenmarker Aktiebolag, 559210-9721 (nedan ”Advokatfirman”) åtar sig uppdrag i egenskap av juridisk person. Delägare och eventuell övrig personal har inte något personligt ansvar gentemot klienten. Advokatfirmans rådgivning anpassas till uppdraget och baserad på de omständigheter som läggs fram för Advokatfirman. Klienten kan därför inte förlita sig på rådgivningen i annan situation eller med annat syfte än det för vilket rådgivning lämnats. Uppdraget avser endast rådgivning i svensk rätt.

2. ARVODE

Arvodet beräknas, om inte annat avtalats, efter uppdragets art och omfattning samt nedlagd tid i ärendet och i övrigt enligt de principer som Sveriges advokatsamfund har fastställt.

Advokatfirman fakturerar klienten på löpande räkning månadsvis i efterskott för utfört arbete, utlägg och omkostnader. Mervärdesskatt utgår på tjänsterna. Fakturan förfaller till betalning trettio dagar från fakturadatum. Vid senare betalning debiteras dröjsmålsränta enligt lag. För det fall klienten inte betalar i tid har Advokatfirman rätt att frånträda uppdraget efter anmodan.

Advokatfirman rätt att debitera förskott till täckande av arvode och omkostnader. Förskottet redovisas då uppdraget avslutas

3. RÄTTSSKYDD OCH RÄTTSHJÄLP

I vissa försäkringar finns ett rättsskyddsmoment, som vid tvist ger klienten rätt till ersättning för kostnader för rättsligt biträde. Klienten ska informera Advokatfirman om rättsskyddsförsäkring finns. Om klienten har rättsskydd faktureras klienten arvode löpande enligt Advokatfirmans sedvanliga arvodesnormer och faktureringsrutiner och erlägger betalning till Advokatfirman. När ärendet är avslutas lämnar Advokatfirman slutredovisning till försäkringsbolaget och tillser att beviljad rättsskyddsersättning utbetalas till klienten. 

I vissa fall kan klient som anlitar Advokatfirman i egenskap av privatperson ha rätt till allmän rättshjälp. I sådana fall gäller särskilda villkor för debitering av arvode. Advokatfirman medverkar till att tillvarata klientens rätt till rättsskydd eller rättshjälp.

4. IDENTIFIERING AV KLIENTER M.M.

Advokatfirman är skyldig att inhämta och bevara tillfredsställande bevisning om klientens identitet och ägarförhållanden samt i vissa fall om medels och andra tillgångars ursprung. Advokatfirman kan därför komma att begära identitetshandlingar och annan dokumentation omfattande bl.a. klienten, klientens bolag eller annan person med anknytning till klienten som förekommer i uppdraget. Om Advokatfirman inte mottar begärd dokumentation, kan Advokatfirman vara skyldig att avböja eller frånträda uppdraget. Advokatfirman är skyldig att anmäla misstanke om penningtvätt eller terrorismfinansiering till Finanspolisen och är förhindrad att underrätta klienten eller presumtiv klient om att sådan misstanke föreligger och om att sådan anmälan har gjorts eller kan komma att göras.

5. UPPGIVANDE AV KLIENTENS VAT-NUMMER I VISSA FALL

Om klienten är näringsidkare i annat EU-land är Advokatfirman skyldig att uppge bl.a. klientens VAT- nummer till Skatteverket beträffande momsfri försäljning till annat EU-land. VAT-numret är unikt, varför rapporteringen kan komma att medföra att klientens identitet röjs. Genom att lämna uppgift om VAT- nummer lämnar klienten sitt medgivande till att Advokatfirman uppger detta vid sådan rapportering.

6. EXTERNA UPPDRAGSTAGARE

Advokatfirman kan komma att anlita extern konsult i uppdrag efter överenskommelse med klienten. Sådan konsult ska anses vara oberoende av Advokatfirman. Advokatfirman ansvarar inte för råd som konsulten lämnar eller för konsultens utförande av uppdraget i övrigt och inte heller för de arvoden eller kostnader konsulten debiterar. Det förhållandet att Advokatfirman har föreslagit konsulten medför inte att Advokatfirman har något ansvar för konsultens utförande av uppdraget i förhållande till klienten. Om Advokatfirman erlägger betalning till extern konsult för klientens räkning är klienten fullt ut betalningsansvarig till Advokatfirman.

7. ANSVARSBEGRÄNSNINGAR

Advokatfirman är inte ansvarig i förhållande till klienten för riktigheten av den information som klienten eller annan tillhandahållit i ett uppdrag och inte heller för skada som uppkommit till följd av felaktiga uppgifter eller underlåtenhet från annan än Advokatfirman. Advokatfirman är inte ansvarig gentemot klienten för skada som uppkommit till följd av att klienten använt Advokatfirmans arbetsresultat eller råd i annat sammanhang eller för annat ändamål än för vilka de givits.

Advokatfirmans ansvar gentemot klienten ska reduceras med belopp som klienten kan erhålla genom försäkring klienten omfattas av eller skadeslöshetsförbindelse som klienten har ingått eller är förmånstagare till.

Advokatfirman är inte ansvarig gentemot tredje man för skada som uppkommit till följd av att klienten eller tredje man använt Advokatfirmans arbetsresultat eller råd.

Advokatfirmans ansvar gentemot klienten är under alla förhållanden begränsat till 10 000 000 kr.

Om Advokatfirman avbryter uppdraget eller relationen med klienten på grund av omständighet hänförlig till klienten, laglig skyldighet eller god advokatsed, har Advokatfirman inte något ansvar för den skada som detta kan medföra.

8. KRAV MOT ADVOKATFIRMAN

Om klienten vill framställa krav mot Advokatfirman ska detta ske så snart klienten efter rimlig undersökning blivit medveten om eller borde ha blivit medveten om de omständigheter som kravet grundas på. Krav ska dock framställas senast inom tolv månader efter det att klienten blivit eller borde ha blivit medveten om nämnda omständigheter och i vart fall inom tolv månader från Advokatfirmans senaste faktura med koppling till uppdraget. Om klientens krav grundas på en myndighets eller tredje mans krav mot klienten, ska Advokatfirman ha rätt att bemöta och träffa överenskommelse om kravet för klientens räkning, förutsatt att Advokatfirman håller klienten skadeslös. Om Advokatfirman inte får den rätten, friskriver sig Advokatfirman ansvar för kravet. Betalning till klienten från Advokatfirmans sida förutsätter att klienten överför rätten till regress mot tredje man till Advokatfirman eller dess försäkringsgivare.

9. MEDDELANDEN VIA E-POST

Advokatfirman kommunicerar regelmässigt med klienter och andra genom e-post. Sådan kommunikation innebär vissa risker för vars följder Advokatfirman inte tar något ansvar för. Om klienten önskar att elektronisk kommunikation undviks i ett uppdrag, ska klienten lämna besked härom till Advokatfirman. De åtgärder Advokatfirman vidtar för att säkerställa bl.a. kommunikation via Internet kan medföra att e-post inte når adressaten. Klienten uppmanas därför att kontrollera att mera betydelsefull e-post nått fram till avsedd mottagare.

10. ÄNDRINGAR AV UPPDRAGSVILLKOREN

Dessa allmänna uppdragsvillkor kan komma att ändras. Aktuell version finns tillgänglig på Advokatfirmans hemsida, www.advokatstenmarker.se. Villkorsändringar gäller endast uppdrag som påbörjats efter det att den ändrade versionen har tillgängliggjorts på hemsidan.

11. TVISTELÖSNING OCH TILLÄMPLIG LAG

Tvist som har samband med dessa allmänna uppdragsvillkor eller fråga som rör Advokatfirmans uppdrag, ska avgöras av allmän domstol.

Vid tvist mellan konsument och Advokatfirman, och lösning i samförstånd inte uppnåtts, har konsumenten rätt att få saken prövad av Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd. Med konsument avses fysisk person, som agerar för ändamål som faller utanför närings- eller yrkesverksamhet.

Dessa allmänna uppdragsvillkor ska regleras och tolkas enligt svensk rätt.

Behandling av personuppgifter - information enligt Dataskyddsförordningen (2016/679/EG)

Advokatfirman Stenmarker Aktiebolag, 559210-9721, (nedan ”Advokatfirman”) är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter avseende kontaktpersoner Advokatfirman erhåller i samband med uppdrag eller som annars behandlas när uppdraget förbereds eller administreras. Du är inte skyldig att lämna personuppgifter till oss men utan att det sker kan vi inte åta oss ett uppdrag eftersom vi inte kan genomföra nödvändig jävs- och penningtvättskontroll.

Vi behandlar uppgifterna för att genomföra obligatorisk jävs- och (i förekommande fall) penningtvättskontroll, utföra och administrera uppdraget, för att tillvarata Dina intressen, för redovisnings- och faktureringsändamål. Dessa uppgifter behandlas på grundval av lag och/eller ett uppdragsavtal mellan Dig och Advokatfirman. Uppgifterna kan också användas för affärs- och metodutveckling, marknadsanalys, statistik och riskhantering. Uppgifterna som behandlas i syfte att utveckla och analysera verksamheten behandlas på grundval av Advokatfirmans berättigade intresse att utveckla verksamheten och kommunicera med våra kontakter.

Advokatfirman kommer inte att lämna ut personuppgifter till utomstående annat än i de fall då (i) det särskilt överenskommits mellan Advokatfirman och Dig, (ii) då det inom ramen för ett visst uppdrag är nödvändigt för att tillvarata Dina rättigheter, (iii) om det är nödvändigt för att vi skall fullgöra lagstadgad skyldighet eller efterkomma myndighetsbeslut eller beslut av domstol, eller (iv) för det fall vi anlitar utomstående tjänsteleverantörer som utför uppdrag för vår räkning. Uppgifterna kan komma att lämnas ut till domstolar, myndigheter, motparter och motpartsombud om det är nödvändigt för att tillvarata Dina rättigheter.

Personuppgifterna sparas, i enlighet med den skyldighet som åvilar Advokatfirman enligt Vägledande regler för god advokatsed, under en tid om tio år från dagen för ärendets slutförande, eller den längre tid som påkallas av ärendets natur. Uppgifter som behandlas i syfte att utveckla, analysera och marknadsföra Advokatfirman verksamhet sparas så länge det finns ett berättigat intresse. Du kan när som helst välja att avregistrera dig från eventuellt förekommande nyhetsbrev genom att ta kontakt med oss direkt via kontaktuppgifterna som anges längst ned på denna sida.

Du har rätt att kostnadsfritt begära information från Advokatfirman om användningen av de personuppgifter som rör Dig. Vi kommer på Din begäran eller på eget initiativ rätta eller radera uppgifter som är felaktiga eller begränsa behandlingen av sådana uppgifter. Du har vidare rätt att begära att Dina uppgifter inte behandlas för direktmarknadsföringsändamål. Du har också rätt att få del av Dina personuppgifter i ett maskinläsbart format (eller, om det är tekniskt möjligt, att få uppgifterna överförda till en tredje part som Du anvisar). Om Du är missnöjd med vår behandling kan Du lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet vilket i Sverige är Datainspektionen (www.datainspektionen.se). Du kan också vända Dig till tillsynsmyndigheten i det land där Du bor eller arbetar.

Kontakta oss enligt nedan om du har några frågor rörande vår personuppgiftsbehandling.

Advokatfirman Stenmarker Aktiebolag, Föreningsgatan 217, Weibullsholm, 261 51 Landskrona, chs@advokatstenmarker.se, 073 744 26 96


© Copyright Advokatfirman Stenmarker